Budaya dalam organisasi merujuk kepada perspektif pandangan ahli-ahli sesuatu organisasi; makdusnya bagaimana mereka melihat sesuatu perkara.
Ada 3 perkara yang kita boleh tengok bagaimana budaya dalam sesuatu organisasi:
- Artifak – merujuk kepada persekitaran fizikal yang menyampaikan sesuatu makna dalam budaya organisasi tersebut
- Teknologi – merujuk kepada bagaimana organisasi menukar input daripada persekitaran di luarnya
- Corak perlakuan – merujuk kepada corak perlakuan ahli-ahli organisasi dalam persekitaran organisasi tersebut
Ada beberapa perkara bagaimana budaya organisasi dimanifestasikan:
Simbol & Artifak
Hal ini merujuk kepada sebarang objek ataupun aspek dalam persekitaran organisasi yang menyampaikan sesuatu makna dalam budaya organisasi tersebut, di mana simbol merujuk kepada persekitaran fizikal manakala artifak merujuk kepada objek-objek material.
Upacara & Ritual
Upacara merujuk kepada hal-hal yang dilakukan untuk meraikan atau menandakan satu peringkat yang penting dalam hidup seseorang. Dalam hal ini, dalam kerjaya seseorang & dalam organisasi tersebut.
Ritual pula merujuk kepada amalan harian, ataupun teknik & kelakuan yang kebiasaannya dilakukan, terutamanya dalam mengurangkan keresahan.
Cerita & Lagenda
Cerita merujuk kepada kisah-kisah yang diceritakan kepada ahli-ahli organisasi. Kebiasaannya kisah-kisah ini bercampur baur antara cerita benar & hal-hal lain yang ditokok-tambah.
Lagenda pula merujuk kepada kisah-kisah yang kebiasaannya menarik, yang diperturunkan kepada ahli-ahli organisasi. Lagenda juga kebiasaannya bercampur baur antara cerita benar & hal-hal lain yang ditokok-tambah.
Bahasa & Komunikasi
Bahasa di sini merujuk kepada istilah-istilah spesifik yang digunakan dalam sesuatu organisasi.
Contohnya, tugasan kepada pelajar sekolah disebut sebagai ‘kerja sekolah’, manakala tugasan kepada pelajar universiti pula disebut sebagai
‘assignment’.
Komunikasi pula boleh merujuk kepada jenis-jenis komunikasi yang berbeza; berpusat/bercawang, peribadi/profesional,
online/offline, dan sebagainya
Peter & Waterman (1982) ada mengasaskan sebuah model untuk memahami aspek-aspek dalam budaya sesebuah organisasi. Model ini terdiri daripada perkara-perkara berikut:
- Bias for action – tidak ragu-ragu dalam memutuskan sesuatu dalam masa yang singkat
- Customer’s first – pelanggan ialah keutamaan, maka haruslah sentiasa dekat dengan mereka & berkomunikasi dengan baik dengan mereka
- Autonomy & entrepreneurship
- Productivity through people – ahli-ahli organisasi yang dilayan dengan hormat akan mendatangkan produktiviti kepada organisasi
- Hands-on management – pihak pengurusan perlu tahu apa yang berlaku dalam organisasi
- Stick to knitting – ahli-ahli organisasi perlu melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti organisasi yang mereka faham & tahu
- Simple form, lean staff
- Simultaneously loosely & tightly organized – organisasi ada nilai-nilai penting yang difahami & diterima oleh semua ahli organisasi
p/s: semua kenyataan di atas merujuk kepada konteks psikologi organisasi
p/s lagi: ye, aku tengah ulangkaji untuk periksa. Moga Allah permudahkan. Minta maaf bosan sikit penulisan ni.
shuttershock.com
Comments
Post a Comment